Jan Grimstrup Larsen: På Hotel Nyborg Strand er vækst ikke lig med større klimaaftryk

På Hotel Nyborg Strand er de lykkedes med noget unikt: at vækste forretningen samtidig med, at de mindsker aftrykket på planeten. I løbet af de seneste fem år er de nået langt med en utraditionel tilgang, hvor nøglen er uddannelse af medarbejdere, underleverandører og lokalsamfund. Strategien bidrager ikke bare positivt til Nyborg Strands grønne ambitioner, men flytter også mange dele af lokalsamfundet i en mere bæredygtig retning.

Forfatter: Anna Hedegaard, The O Mission

Da Jan Grimstrup trådte ind ad døren 1. januar 2020, var det med et klart mandat om at styrke arbejdet med bæredygtighed – et mandat, han havde sikret sig allerede inden, han søgte stillingen.

I dette interview fortæller direktør Jan Grimstrup Larsen, hvordan Hotel Nyborg Strand er lykkedes med deres initiativer.

Hvor stammer din interesse for ansvarlig virksomhedsdrift fra?

Jeg er vokset op på en gård, og dér brugte vi alt. Vi dyrkede vores egne grøntsager, havde grise, og intet gik til spilde. Jeg finder en ro i naturen, hvor jeg også sanker svampe og bær. Hjemme siger vores yngste: ”Skal vi nu spise hæk igen?” Det at passe på den natur, jeg selv har så stor glæde af, er blevet en del af mig.

Hvordan fik du mandat til at arbejde med bæredygtighed?

For mig var det helt afgørende, at det ikke kun var en direktør, der ville den grønne omstilling – bestyrelsen skal være med, hvis det skal lykkes.

Derfor stillede jeg et simpelt spørgsmål til rekrutteringskonsulenten, før jeg søgte stillingen: ”Er bestyrelsen 100 % købt ind på bæredygtighedsdagsordenen?” Havde svaret været nej, havde jeg aldrig søgt stillingen. Det var de heldigvis, og derfor satte jeg bæredygtighedsarbejdet i system, da jeg startede 1. januar 2020.

Hvordan kom I i gang med bæredygtighedsarbejdet? Bæredygtighed har altid været en del af Nyborg Strand, men blev en kernestrategi fra den dag, jeg trådte ind ad døren 1. januar 2020. Allerede tre måneder senere var vi i gang med at sortere vores affald i ti fraktioner. Et simpelt og synligt initiativ, som var let at komme i gang med. Senere er vi dykket ned i alle de mere komplicerede dele af bæredygtighedsagendaen.

Hvad har I opnået? Vi har igangsat rigtig mange forskellige initiativer, der tilsammen betyder, at vi i dag bruger færre ressourcer, selvom vi har flere gæster og mere aktivitet.

I 2019 brugte vi f.eks. 2,4 mio. kWh og omsatte for 130 mio. kr. I dag omsætter vi for 193 mio. kr., men bruger kun 2 mio. kWh.

På samme måde er vandforbruget faldet, selvom vi har flere gæster – og vores fødevareleverandører har bemærket, at vi køber færre fødevarer, selvom vi har større omsætning. Det skyldes, at vi blandt andet har reduceret det organiske affald med 80 % ved at indføre et nyt frokostkoncept, hvor vores kokke står inde i restauranten og tallerkenanretter et udvalg af forskellige retter.

Hvordan er det lykkedes jer at flytte forretningen?

På Nyborg Strand har vi ikke én ESG-ekspert – alle medarbejderne er uddannet i, hvad ESG betyder, og hvordan vi arbejder med det. Det betyder også, at vi kan drage nytte af medarbejdernes idéer i en struktureret proces, vi kalder den grønne tråd, hvor vi har samlet en eller to repræsentanter fra hver afdeling, som står for at videregive gode ideer og input til nye bæredygtige initiativer på vegne af afdelingen.

Og så interesserer vi os for de varer vi køber. VI spørger altid: Hvor er det produceret, hvad er det lavet af, og hvad sker der med det bagefter? Og vi kan ikke tage underleverandører ind, der ikke kan svare tilfredsstillende på de spørgsmål. F.eks. kan vi ikke modtage fødevarer i emballage, der ikke kan genanvendes.

Hvordan tager jeres underleverandører imod kravene? Vi er opmærksomme på, at kravene kan være en udfordring – især for de lidt mindre virksomheder – og derfor vil vi gerne understøtte dem så godt som muligt.

Vores hotelchef fik derfor den idé, at vi skulle tilbyde dem en uddannelse i, hvordan de kan arbejde med ESG. Vi tilbyder i dag kurset kvit og frit – og giver i øvrigt samme tilbud til alle byens håndværkere. Indtil nu har vi kørt fire kursusforløb af tre halve dage, og små 100 virksomheder har været igennem. De fleste er glade for muligheden, men der er selvfølgelig også nogen, der lige har skullet tænke en ekstra gang. Ofte ender det godt, og vi har flere gange set, at det giver leverandørerne en konkurrencefordel og skaber bedre forretning for dem.

Læs hele artiklen her fra The O Mission

Du kan læse mere om Nyborg Strand på deres DKBS profil her! 

Vi sidder klar til at svare på dine spørgsmål og booke dit næste arrangement lige her

Picture of Ditte Rønne Veggerby

Ditte Rønne Veggerby

Marketingansvarlig

Flere nyheder

Loading...