EN SIMPEL, MEN GENIAL IDÉ
Danske Konferencecentre blev skabt helt tilbage i 1990 ud fra en simpel, men genial idé: at samarbejde i stedet for at konkurrere og samtidig skabe bedre muligheder for både mødeplanlæggere og konferencecentrene.
Det var to hoteldirektører, der startede det hele idet de besluttede sig for at samarbejde om at hjælpe hinandens kunder med at finde et sted til deres arrangementer, når de selv manglede plads i huset. Og dermed samtidig hjælpe “konkurrenten” med at fylde salene på stille dage. Idéen med at ”forære” kunder til hinanden var indtil dengang uhørt og ekstremt nytænkende, især fordi det ville kræve en vis åbenhed.
Men det viste sig at de to direktører slet ikke stod alene med deres interesse. På kort tid blev der samlet en bestyrelse på syv medlemmer. I 1990 opstod en forening baseret på tillid til kvaliteten af hinandens venues og en fælles forståelse for god service, hvor medlemmerne sender kunder til hinanden – et unikt henvisningssamarbejde.
Med foreningen skabtes også bookingfællesskabet Danske Konferencecentres Booking Service (DKBS) .
I 2006 rundede Danske Konferencecentre for første gang 100 medlemmer, og blot to år senere blev endnu en milepæl nået, da foreningen håndterede 7300 forespørgsler og skabte en omsætning på 166 millioner kroner hos partnerne.
Efter en periode med faldende omsætning, medlemsudmeldelser af økonomiske årsager, kun 35 tilbageværende medlemmer og et underskud på 2 millioner kroner, ansatte foreningen Marlene H. Sylvester-Hvid som ny direktør.
Marlene implementerede en ny strategi med fokus på at genopbygge medlemsbasen fremfor udelukkende at jagte kundetilgang. Med en målrettet indsats for at styrke partnerrelationer, få endnu større kendskab til mødestederne, udvide kundebasen og modernisere IT-infrastrukturen – herunder udviklingen af et nyt bookingsystem – påbegyndte hun og hendes team en succesfuld genrejsning af foreningen.
De mange nye initiativer og den målrettede indsats førte til en markant forbedring, og i 2018 var omsætningen tilbage på over 80 millioner kroner. Det imponerende comeback kulminerede i 2019, da Danske Konferencecentre blev hædret med en Gazellepris.
Gennem mere end 30 års erfaring har vi udviklet os til en "fri kæde" og en aktiv forening med et stærkt netværk af, hvad vi kalder “kon-kolleger” – samarbejdende kolleger i branchen.
Vi er stolte af at være en not-for-profit forening, hvor al fortjeneste cirkulerer direkte tilbage til medlemmerne. Midlerne bruges på at markedsføre vores partnere gennem digitale marketingkanaler, styrke videndelingen i branchen og tilbyde udvikle kurser for vores medlemmer.
Et højdepunkt hvert år er vores Inspirationsdag – en unik netværksdag, hvor både mødeplanlæggere og venues mødes.
I 2024 lancerede vi vores online bookingplatform med over 200 venues samlet ét sted – en vigtig milepæl, der gør det endnu nemmere for mødeplanlæggere at finde det rette sted til deres arrangement.
Platformen gør især det enkelt og hurtigt at booke mindre møder og arrangementer på statsaftalen. For større konferencer og events står vores erfarne venue eksperter klar til at rådgive og matche behov og ønsker med de helt rigtige venues.
På trods af den digitale udvikling er den personlige service fortsat en hjørnesten i vores DNA. Vores bookingteam kender vores venues indgående og hjælper hver dag mødebookere med at finde den bedste ramme for møder, konferencer og events – altid med fokus på at gøre mødebookeren til en succes.
I 2025 lancerede vi vores nye visuelle identitet, der blandt andet omfatter nyt logo og en helt ny hjemmeside.
Konferencecentrene
DKBS
Kontakt os
Få tilsendt tilbud fra stederne på din ønskeliste.
Gratis, uforpligtende og inden for kort tid.